• אהבת לרעך כמוך- בהקשר עכשיווי - בוטרוס מנסור
אהבת לרעך כמוך- בהקשר עכשיווי - בוטרוס מנסור

דברי עו"ד בוטרוס מנסור,יו"ר כנס הכנסיות האוונגליות בישראל

במפגש רועי הקהילות הערבים האוונגלים עם מנהיגי הקהילות המשיחיים שנערך בקהילת הדרך בכרמיאל ביום 19.6.2023

 

כמי שמשתפים את דבר אלוהים בקהילותיכם, בוודאי תסכימו איתי שהדבר הקשה ביותר הינו לבחור נושא או פרק מכתובים ולדבר עליו. אתה מתפלל, חושב ומתלבט... מה האדון רוצה להגיש באמצעותי? מה הצרכים? מה האווירה? מה האדון מדבר אל ליבי? דבר זה לוקח לפעמים כמה ימים. וכשהשאלה מוכרעת לטובת נושא מסוים, ההכנה הינה קלה יותר...כך מבחינתי לפחות.

במקרה דנן, הייתה הבחירה שלי כמעט אוטומטית . ידעתי מה עליי לשתף. האדון שם על ליבי ליזום את המפגש הזה מתוך אמונה שאנו אחים בדמו של ישוע חרף הרקע השונה. לכן הבחירה הייתה טבעית- לדבר על האהבה בישוע.

למרות שהאמונה המשיחית ידועה בין הבריות כ-"דת האהבה", אך נדמה לי שזנחנו במידת מה את ההתייחסות אליה, והפסקנו להאיץ את המאמינים לפעול לפיה...אני לא אומר חס ושלום שהיא לא קיימת עוד, אך לדידי היא אמורה להמשיך להיות במרכז חיי הקהילה בין המאמינים.

נדמה שהמילה "אהבה" נחטפה מאיתנו ומשתמשים בה באופן מעוות במעגלים אחרים ולרוב במובן מיני.

אז בדקות הספורות שעומדות לרשותי אדבר על "אהבה" ואזכיר לעצמי ולכם דברים שאנו יודעים על אהבה.

ראשית כל, אלוהים הוא אהבה. היא בעצם קיומו. בשילוש עצמו- האב אוהב את הבן והבן את רוח הקודש וכו'. אז אלוהים הוא המקור וההשראה והדוגמא לאהבה.

ישוע לימד אותנו מה זאת האהבה הזאת כשאמר: "אֵין אַהֲבָה גְּדוֹלָה מֵאַהֲבָתוֹ שֶׁל1 הַנּוֹתֵן אֶת נַפְשׁוֹ בְּעַד יְדִידָיו" (יוחנן ט"ז: 13)

ומי אם לא ישוע יתן את נפשו, לא לידידיו אלא לאויביו. זוהי ת agape- האהבה שהובילה את בן האלוהים לשים את עצמו ולצעוד אל הצלב כדי לכפר על חטאי חוטאים כמונו.

אחרי ששמעו אותו מלמד ומטיף, באו אל ישוע וכמנהגנו כבני אנוש ורצו סיכום: "תכ'לס- מה החשוב ביותר...השורה התחתונה...בקיצר...תן לנו את המצווה החשובה ביותר.

אזי הוא אמר:

וְאֶחָד1 מִבַּעֲלֵי הַתּוֹרָה שֶׁבֵּינֵיהֶם שָׁאַל אוֹתוֹ כְּדֵי2 לְנַסּוֹתוֹלו  "רַבִּי, אֵיזוֹהִי הַמִּצְוָה הַגְּדוֹלָה שֶׁבַּתּוֹרָה?" לז  הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ:1 "' וְאָהַבְתָּ אֶת יהוה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל־לְבָבְךָ וּבְכָל־נַפְשְׁךָ וּבְכָל שִׂכְלְךָ.' לח  זֺאת הַמִּצְוָה הַגְּדוֹלָה וְהָרִאשׁוֹנָהלט  הַשְּׁנִיָּה דּוֹמָה לָהּ:1 ' וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ .' מ  בִּשְׁתֵּי מִצְווֹת אֵלֶּה1 תְּלוּיִים כָּל הַתּוֹרָה וְהַנְּבִיאִים. (מתי כב: 35-40)

 

באשר לאהבת אלוהים היא כמובן ברורה. אך להפתעתנו, הוא אומר "השנייה דומה לה".

מה ישתווה למצווה האדירה של אהבת אלוהים? לא נתעמק יותר מדי במשמעות של "דומה לה", אך אני סבור שהסיבה היא היותה השתקפות של הראשונה.

בפסוק חשוב אחר, האדון מדגיש את החשיבות הקרדינלית של  האהבה:

"בָּזֺאת יֵדְעוּ הַכֺּל שֶׁתַּלְמִידַי אַתֶּם: אִם תִּהְיֶה אַהֲבָה בֵּינֵיכֶם. (יוחנן י"ג: 35)

הוא לא הזכיר את התיאולוגיה הנכונה ולא ידיעת הכתובים ואפילו לא את אהבת אלוהים כסימן בפני הבריות על היותנו תלמידיו, אלא אהבתנו האחד לשני.  זהו הסימן ואין בלתו!

אך מה המשמעות שלה כיום?

מה המשמעות שלה- היא אהבה רומנטית? אהבת ההורה לילדיו? אהבת הפטריוט למולדתו? או מה?

אני מקבל אינדקציה לכך ממילות ישוע המפורשות: "ואהבת לרעך כמוך".

ישוע נותן לנו סימן : תאהב אחרים כפי שאתה אוהב את עצמך.  זה בעצם קונספט שאנו יכולים להבין.

איך אני מתייחס אל עצמי? אני מחפש את האינטרס שלי עצמי. אני מקדיש זמן לרווחתי ולנוחיות שלי ולהתקדמותי ושגשוגי.

ואז קל להעביר ולהעתיק ההבנה הזאת על עצמנו- לאחר.

כפי שאני פועל למען עצמי, אני נדרש לפעול למען האחר. אני מקדיש זמן לעצמי להשגת מטרותיי אזי אני נדרש להקדיש זמן לאחי ולצאת מאזור הנוחות שלי. כפי שהאמביציה דוחפת ומניעה אותי לפעול למען עצמי, כך אני חייב להתאמץ למען אחי ואחיותי. כפי שאני חושב על האינטרסים שלי ועל חלומותיי שאני שואף להגשים ואתגריי שאני מתאמץ להתמודד עימם, כך גם לשים עצמי בתוך הנעליים של אחי ולהבין אותו לפעול לרווחתו ולמימוש קריאת אלוהים לחייו. במילים אחרות- לא להסתפק בדיבורים על אהבה אלא לפעול בשטח במציאות ובפרקטיקה.

בהקשר שלנו של גוף המשיח מהמאמינים היהודים והערבים- ורחוק מהמילים הגבוהות והאגנדות השונות: בואו נחזור לאהבה במובנה המשיחי הנכון שהוא הפשוט ביותר אך העמוק ביותר והנעלה ביותר בכל העולם. בואו נחיה באהבה אמיתית, אהבה של שירות ועזרה ותמיכה ורחיצת רגליי האחד את משנהו והרמת ידי אחינו .

אנו יוזמים מפגשים כאלה כדי שנכיר האחד את השני וכך להבין את חלומות ומצבי האחרים ולאהוב האחד את השני באמת ובתמים.

כאשר נעשה זאת ונראה אהבה- לא יהיה צורך במילים רבות. זה יהיה סימן לאהבתנו וזה ישמח לבב האדון וזה ימשוך אנשים אל ישוע. שהאדון יתברך בפגישתנו היום!