• מה לאוונגליסטים ולנו - מאמר מערכת של הארץ 18.5.2018
מה לאוונגליסטים ולנו - מאמר מערכת של הארץ 18.5.2018

החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים נועדה, בראש ובראשונה, לתגמל את האוונגליסטים על תמיכתם הנלהבת בבחירתו ובכהונתו. טקס העברת השגרירות, שנערך השבוע, ושבו השתתפו שני מטיפים קיצוניים ושנויים במחלוקת, שהשמיעו בעבר הערות פוגעניות כלפי יהודים, מסמן את שיאה של הברית הלא־קדושה.

התנועה האוונגליסטית בארה"ב מונה עשרות מיליוני אנשים. חלקם הגדול מאמינים שמדינת ישראל מקרבת את ביאתו השנייה של משיחם, ושהקמת מלכות ישראל ובית מקדש היא תנאי מוקדם להגשמת חזונם — מלחמת גוג ומגוג שבעקבותיה חורבן והתנצרות המונית של יהודים. כפועל יוצא הם נצמדים לאלמנטים ההזויים ביותר בפוליטיקה הישראלית ומדרבנים את ישראל לנקוט מדיניות קיצונית המקרבת את יעדיהם.

אוונגליסטים תמכו בציונות תמיד, אבל בשנים האחרונות הפכה תמיכה זו למרכיב עיקרי באמונתם. ממשלות ישראל החלו אמנם לטפח קשרים עמם אחרי מלחמת ששת הימים, אבל בשנים האחרונות, ככל שישראל נדדה ימינה, השפעתם על היחסים בין שתי המדינות גברה. בחירת טראמפ הביאה השפעה זו לשיא, כפי שנוכח הציבור בחגיגה יוצאת הדופן בשגרירות. השגריר רון דרמר, שאליו הצטרף לאחרונה מקבילו בישראל דייוויד פרידמן, פועל להשעין את התמיכה האמריקאית בישראל באופן בלעדי על האוונגליסטים, המגבים את המדיניות הניצית והסרבנית של ישראל כלפי הפלסטינים. החיבור הזה גורם לכרסום נוסף במעמדה של ישראל בקרב מוקדי הכוח המסורתיים שלה, ובראשם יהודי ארה"ב, הרואים באוונגליסטים איום מוחשי על ערכיהם.

מדובר בהימור מסוכן וכפול: מחד גיסא, ישראל מתנערת מתומכים שהיא עלולה להזדקק להם כבר בנובמבר הקרוב, אם הדמוקרטים יכבשו את אחד מבתי הקונגרס. מאידך גיסא, לא לעולם חוסן: סקרים מוכיחים, שאוונגליסטים צעירים מתנגדים לתמיכה העיוורת בישראל. ממשלה אחראית היתה משנה את מדיניותה, מושיטה יד לגורמים שהזניחה ונגמלת מתלותה הבלעדית בנוצרים המשיחיים.